PENEGASAN @ PERINGATAN
SEGALA APA SAHAJA YG DI TULIS DI BLOG INI ADALAH HAK PERIBADI SAYA.. KAWAN2 MAHUPUN RAKAN SEPEJABAT & JUGA AHLI KELUARGA YG MUNGKIN DAN KONON AKAN TERASA SILA ABAIKAN KERANA PERASAAN ANDA TIDAK AKAN DI LAYAN.. KERANA HANYA DI SINI TEMPAT SAYA BERCERITA KISAH GEMBIRA MAHUPUN SEDIH. HARAP MAKLUM!

Monday, October 6, 2008

4 Hari Posa di kampung

27hb September 2008
wah tahun ni pecah rekod sbb balik kampung awal.. 27hb dah balik kampung.. kali ni aku amik keputusan tuk balik kampung dengan menaiki keretapi lagi.. wah kali ni awal pagi la plak 8.15am tiketnya.. gantuk.. selepas sahur,, trus tak de tgk apa yg tertingal apa yg tak masuk bag semua.. siap kemas semua mandi.. tunaikan kewajiban dan bersiap.. huwaa kol 7.00 dah kena keluar nk ke KL Sentrel.. ramai tul org yg dah start balik kampung.. siap ada rakaman SELAMAT PAGI MALAYSIA tu.. tp kali ni aku rasa tak ler mcm balik nk nyambut posa lamanya dlm keratapi.. kali ni rasa sekejap lak.. bkn dah fhm kot.. hehehe.. smpi kat Kluang Mak gan adik amik.. mak tanya nk pi mn2 ke? aku jawap tak yah ler.. balik umah trus je.. punya la malas kan.. ptg tu plan nk masak buka apa.. opss sebelum terlupa.. 27 ni besday mak.. punya la nakal aku gan adik aku pi ckp gan mak besday mak 29hb.. mak pun layan je.. padahal dia tahu ari ni besday dia... siap ckp tu.. "ari ni besday mak tau" aku gan adik wat tak tahu jer hehehe truk kan... pastu mak msk buka.. aku tgk ada nangka dlm peti ais bestnya kalo masak lemak kan.. mak pun masak lemak nangka + ayam.. gan ikan caru masak sambal.. best weiiii.. tedap sgt.. tp mknan buka jadi byk sgt sbb ramai plak yg MUNJUNG (munjung ni masakan ala2 raya la gitu.. diberi kepada jiran2 mknan dia terdiri drpd nasi impit, ketupat, kuah kacang, kuah lodeh, ayam kicap, ayam masak merah , sambal goring.. kira dah mcm masakan pagi raya la gitu..) ok time buka kat Pt. Raja 7.04pm wahh cptnya.. mkn time... alhamdulillah kenyang.. pas solat semua.. SUPRISESSSSSS!!!! Happy BesDay Mak!!!! wah kek ada lilin lagi.. aku gan adik pun bg hadiah kat mak.. walaupunn tak seberapa mak nmpk gembira sgt.. best kan.. heheheheee.. semoga mak panjang umur dan murah rezeki Amin..

28 September 2008
buat per ek ari ni.. ari ni aku plan gan mak nak munjung la plak... cadangan masakan kuah lodeh, sambal goring, ayam sambal. daging kari gan ketupat.. tp cencel.. pabila mak teh nk wat munjung kat umah arwah tuk.. jadi masak sekali la... drpd 4 ekor ayam menjadi 14 ekor ayam adeiii... byknya.. jadi satu hari la layan benda ni semua.. aku goring ler ayam yg byk tu.. sian ler.. kopek kulit bawang byk2 rupanya bleh melibatkan jari pedih.. baru aku tahu.. pedih la jari aku ala2 melecit la gitu... ops lupa.. menu pun bertukar ler.. ayam masak merah,,sambal goring,, rendang daging... siap semuanya sesi menbungkus plak.. siap bungkus dlm kol 5 ptg ler gitu.. yg kat umah arwah tuk.. pak anjang uruskan penghantaran.. dan aku pun balik sbb nk bungkus kat umah plak.. pastu lepak la mandi2 rehat sat.. sementara nk buka.. buka mkn la mknan masak munjung ni.. rasanya ari jer.. dpt dr jiran ada la dlm 10 bungkus haaa selambak ko.. mlm mak bising2 sbb aku tak lap kipas gan bersihkan sawang.. ish jap lagi ler buat le,, tu la tak bestnya tak de adik ppuan.. tak de sapa nk tlg tau.. wat sdri.. tak kan nk soh mak plak.. so buat la mlm tu dengan gigih sekali huh.. hehe bersih akhirnya.. pastu tdo laaa..

29 September 2008
tak de wat apa2 cuma tahun ni aku tak tlg mak kat pasar je.. kalo 2 tahun lepas 2 hari sblm raya aku sibuk tlg mak jual ayam,, daging gan ikan keli dan patin tahun ni tak.. sbb mak tak berniaga byk sekadar abiskan apa yg ada.. semua ni angkara MPBP yg tukar Pasar Awam Pt.Raja kat kawasan jin bertendang punya la jauh dr pandangan.. kalo iya tak iya org tak tahu pun.. menjadikan lagi masalahnya... ada plak org berjual di tepi2 jalan.. mcm mn?? ish tu la susahkan bkn memajukan Melayu.. tp makin merosakan.. ish mmg tak patut pasar lenggang.. kalo dlu bleh gak tambahkan rezeki raya..berniaga smpi ptg.. tp skrg tak lagi.. dengan harga ayam yg mahal tu kedarah btul... mak ambil keputusan supaya tak jual smpi ptg... keputusan yg agak bijak dr rugi.. baik rehat.. hik hik hik emo plak aku ni.. harapan aku sgt2 pihak MPBP Perihatin skit tuk tahun depan.. jgn bg org menjaja kat tepi jalan.. kalo nk berniaga sama2 dlm Pasar tu.. ari ni aku masak meehoon singapore ek.. apsal ntah nama singapore... asal sana ke? hmm tp tu la kan.. mujung tetap byk.. mcm2 mknan ada.. penuh meja.. huh ari ni penat skit.. mak beli tikar getah baru laaaa.. alahai kena tukar...

30 September 2008
Yehhh!!! esk hari raya... esk ari raya... ari ni mak berniaga sekejap je kol 11 mak dah balik.. sbb ikan dah abis... pas mak balik aku tgh kemas2 apa yg patut mak ajak pi umah arwah tuk.. tgk adik2 iparnya katanya... ummi bru bersalin dpt baby yg keempat.. wah baru seminggu gitu.. sblm tu kt org singah kubur arwah abah gan arwah tuk... pastu pi umah tuk.. hehehe.. sblm balik colik seraaa.. bawa balik umah hik hik hik best tul... sambil tu aku pun pasang la langsir.. mls nak pasang mlm.. sbb nk tgk takbir suci 3 heheh gigih kan.. pas buka mak ajak pi ekspo.. kengkonon nak cari kuih raya la gitu.. aku pun nk cari tudung.. layan la mak... bli benda2 semua.. balik.. tgk tv byk citer mlm tu kan..

No comments:

Post a Comment

Kongsilah!